Göteborgare

Jag fick en uppenbarelse för mindre än tio minuter sen. Jag har ett helt liv gått omkring och trott att göteborgare är så där obehagligt klämkäcka och lustigkurriga bara för att dom bor i Göteborg, och att det förmodligen är lokala miljögifter eller nåt som är orsaken. En annan lösning jag fann som trolig var att göteborgare som folkgrupp har en kultur som är svårt för mig att förstå.

Men alldeles nyss var jag och inhandlade två kilo varulv eller marulk eller vad det heter (se föregående inlägg) och döm om min förvåning när jag bemöttes av samma typ av lustifikationer men på klingande stockholmska som jag starkt förknippar med göteborgare. Då slog det mig som en blixt från klar himmel: det som jag alltid trott är typiskt göteborgskt är egentligen typiskt fiskhandlarkultur! 

Det är ju sedan tidigare vida känt att alla i göteborg är fiskhandlare.

Slut på redovisningen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0