Kattens matruta

Nu är det här egentligen inte tänkt att vara nån dagbok, men eftersom jag har så dåligt minne så måste jag nästan skriva sånt som hänt nyligen vilket möjligen kan ge lite dagbokskaraktär. Nu är det inte heller så att jag skriver varje dag som den trogne läsaren uppmärksammat, men ändå. Det blir lite kuriöst kåseri av det hela ibland.

Ni tänker jag inte skriva så mycket om jul mer än att jag har haft det bra och det var roligt. Vi firade julafton hos syster Jenny, och sen bar det av till Fläskkorvstuna och fira igen med sambons familj, och sen på annandagen med sambons släkt. Jag roade mig själv med att prata en jättejätterolig dialekt så påminner om indiskt dalmål hela helgen så att sambos lillasyster Ida helt slutade prata med mig. Det var roligt. 

Nyårsafton ska firas i matens skugga. Tillsammans med gode vännen Jonas ska jag komponera en mångrättersmeny som kommer att bli ganska improviserad. I skrivande stund är nog inte allt bestämt än faktiskt.

Det blir 8 vuxna och tre färdiga barn, och ett under produktion vilket ställer lite andra krav på maten.

Vi inleder med bubbel, mingel och gåslever. Till levern ska vi koka en liten björnbärsmarmelad som vi tror kommer att passa.

Till förrätt blir det något så enkelt som bruchetta med en toppning av chili och basilikamarinerade räkor. Enkelt men fyller magarna på de skackars försökskaninsgästerna innan nästa rätt serveras. Dessutom så ges tillfälle att få en rejäl dos av min favoritolivolja. Till denna rätt serveras två röda viner från Valpolicella (dock inte någon amarone). Kanske inte perfekt vinval, men vi ville ha med något rött på menyn.

Till förrätt 2 blir det en svartrotssoppa/jordärtskockssoppa beroende på vad vi hittar i sista stund. Vi ville ha något vilt på menyn, så här tror vi att det kan passa med lite renchips. Vi vet inte hur det blir, men vi supertunnskivar rökt ren och lägger i ugnen tills det blir krispigt. Vi får se hur det blir. Vi serverar två alsaceviner till.

Till hövverätt blir det halstrad marulk med vitvinssås (tror vi) och kanske lite rotfrukter till. Tanken här var att vi vägrar att göra kött som vi måste steka grått för att det finns en ofödd bäbis med i sällskapet. Då blev det firre, och då ville vi köpa nåt som man inte äter varje dag som känns lite lyxigt och kul. Till det serverar vi chablis.

Det hade varit skoj att servera helstekt marulk, men vi har inte råd med det, plus att barnen inte ska få återkommande mardrömmar.


Till Efterrätt blir det en creme brulée med en litchigranité, och till det en Tokaji

Vi får se hur vi lyckas! Allt är improviserat så vi får se!


Kommentarer
Postat av: Elin

Fy faen för er. :)

2009-12-30 @ 19:13:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0