Ny jul, intetsägande rubrik

Mycket nu förstår ni. Jag har främst artbetat och följt Grillbiffs alla framsteg den senaste tiden. Han kryper nog om inte så många dagar. Han kan i alla fall rulla genom lägenheten ganska snabbt redan nu. Så här kan det se ut när han leker med sina fötter


Jag har jobbat halvdag idag, och fick precis min julklapp från jobbet innan jag smet. En kram från VD. Sen fick jag en flarra vin som jag druckit förr som är jättegott. Sen fick jag också en morgonrock i Fleece.

Det får mig osökt att tänka på när vi förr i tiden brukade ha rimstuga på carmen (ett übersunkställe på söder). En deltagare på rimstugan skulle ge bort en vitblå fleecemorgonrock. Då blev det ett rim som lät så här:

"Morgonstånd har guld i mund, men guld har högre pris.
Här får du en morgonrock i vitt och blått och fleece."

Själv botte jag på lappkärrsberget på den tiden och inledde mitt rimmande med

"Jag är Eric, jag är tuff men slapp,
Jag bor på ett berg som fått namn av en lapp."

Det där är användbart känner jag direkt, jag skulle kunna utnyttja det än idag (kärrtorp).

"Jag är Eric, jag är slug som korp,
jag bor i ett kärr som fått namn av ett torp"

Eller:

"Min lilla Jenny, en fin gammal märr, 
hon bor på ett torp som fått namn av ett kärr"

***

Jag smet direkt efter julklapparna och gick och letade egna julklappar. Jag hatar gamla stan som jag tvangs passara med stigande raseri.

Sen gick jag och klippte mig, och jag sa till min stamfrisör att jag tyvärr låg i en intressekonflikt gällande frisyr som svar på den eviga frisörfrågan "vad ska vi göra idag då?" Till saken hör att jag nog hade tänkt spara lite längre hår med fin hästlugg, samtidigt som jenny hade tänk att jag skulle klippa kort hår med rufs. Jag sa till frisörn att jag fick ge mig och klippa kort eftersom det var jul, men att han skulle klippa jävligt fult så att Jenny skulle ångra sig.

Gullapan valde mellan

hästlugg:


Mellanlångt:



Eller kort:



Vad väljer ni?

Jag gick efter klippningen vidare och letade fler julklappar. Jag hatade människorna med ett stigande raseri.

Jag hittade några och åkte hem till ett tretimmarspass med köttbullsrullning. Det var tråkigare än vanligt t ex för att köttfärsen inte var rumstempererad och att jag den här gången hade en son jag hellre ville leka med.

Jag testade ett nytt sätt att få runda köttbullar, och jag tror det gick bra. Släpper man dom bara i pannan så blir dom mer små biffar än bullar ofta. Jag testade förra året att steka köttbullarna i väldigt mycket rapsolja så att dom nästan blev friterade, men jag missade en oerhört viktigt detalj: att därefter steka dom i smör. Smaken blev således försämrad. Jag testade ett helt nytt grepp i år, men kan av olika skäl inte berätta vilket. Dom blev enhälligt godkända av en tvehövdad jury där bullkreatören själv ingick. Smaken blir i år något nedtonad, inte några stora utsvängningar alls men ändå en trivsam balans.

Nu ska pappa Karlsson gå och hjälpa unga fröken Pettersson att klistra fotoalbum.

För övrigt borde julilska utan omsvep tas in i ordlistan.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Du blev så fin så min älskling! Men jag fick aldrig se morgonrocken. Sålde du den dyrt på vägen hem?

2009-12-23 @ 10:26:46
URL: http://jennylinneamathilda.blogg.se/
Postat av: Eric

äh, jag orkade väl inte släpa omkring på den heller.

2009-12-23 @ 12:34:31
URL: http://fantasticcat.blogg.se/
Postat av: Vispis

Hahahahaha! Jag minns så väl de där gamla rimmen. Och du, din penna är vass. Very nice läsning för tant!



ps. Heja lugg.

ps2. Vi ses snart!

2009-12-29 @ 17:45:42
Postat av: Sviskon

Rimmen kommer jag minsann ihåg, det var kalaskul.

Jag minns däremot ett av rimmen något annorlunda:



Morgonstånd har guld i mun ty guld har ett högre pris, än detta plagg i alla rum i blått och vitt och fleece.



Hälsa Svisshelm!

2010-01-04 @ 18:52:15
Postat av: nislon

Jag väljer gärna mannen på bilden bredvid hästluggen och även drycken i de lilla glasen. Jag väljer inte kort för jag blir rädd, speciellt eftersom det hyttas ilskt i bild. Jag väljer dock alltid Eric.

2010-01-12 @ 13:55:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0