Jag kan inte låta bli

Att skicka på er nån länk till:

http://www.aftonbladet.se/kultur/notiser/article267849.ab

Apropå get-länken i förra inlägget så tycker jag att det roliga är att brottet mannen dömdes för var inte att han hade sex med ett djur, utan snarade att han hade utomäktenskapligt sex med ett djur. Hade han blivit frikänd om han hade hävdat att han han var gift med djuret? Och borde inte djuret också straffas? Om nu djuret kan ingå i ett djuridiskt (haha) bindande avtal som äktenskap faktiskt är, så borde ju djuret kunna straffas om man nu bryter mot det? Och ännu mer tänkvärt: låt oss säga att mannen hade barn sedan tidigare (jag tror inte att dom kan få egna) och om mannen sedan dör, får djuret vårdnaden om barnen? Kan man skriva äktenskapsförord eller får geten hälften vid skiljsmässa?

Om vi överför det här till människovärlden igen: jag misstänker att djuret inte förförde mannen precis, och att djuret inte gav sitt medgivande till sexuell aktivitet. Således kan man betrakta det hela som våldtäkt. Säkert inte i sudanesisk lag men ändå, låt oss för resonemanget utgå från att han våldtog djuret, och att han därefter fick som straff att gifta sig med det. Är det inte djuret som får det värsta straffet här? Om man blir våldtagen av en främling så tror jag att det är ytterst sällsynt att man vill gifta sig med sin förövare. Tänk om det vore lag på att man skulle gifta sig då? Då skulle kontaktannonser ha spelat ut sin roll om ensamma galningar är en våldtäkt från partnerskap.

Jag fortsätter med den här bisarra tankegången: Om man är serievåldtäktsman eller serievåldtäktskvinna och om vi utgår från att bigami och polygami fortfarande är olagligt (återigen, osäker på sudanesisk lag här), hur avgör man vilket av offren som får den stora lyckan/olyckan att äkta motparten?

Det skulle få den sjuka konsekvensen att om en person blir våldtagen, och om vi utgår från att det är en nitlott att gifta sig med sin våldtäksman/kvinna så måste det leda till att offret går och hoppas på att att det är en serievåldtäktsperson som är i farten, ju flitigare desto bättre.

Nu tycker jag själv att det här resonemanget har spårat ur och kraschat en smula, jag ber om ursäkt för det.

Trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0