Lite ilsk

Jag börjar nästan alltid bloggandet med att skriva en text, och sen haspla fram nån rubrik som man av någon anledning måste ha. Jag förstår inte varför blogg.se anser att mina blogginlägg ska ha rubrik, annars får det vara. den här gången skrev jag däremot rubriken först. Lite ilsk är jag, varken mer eller mindre.

Det började i morse när jag klev av tunnebanan i Slussen. Under slask/regn/köld-perioderna så är jag så slug så att jag går längst norrut i tunnelbanan och går ner till bussterminalen. Sen går jag direkt höger förbi korvkiosken, sl-center, pressbyrån och går upp för trappan så kommer jag raka vägen in i tunneln som vätter mot gamla stan.

Men min sluga gångväg har ett pris. Slussens norra tunnelbaneuppgång är troligen världens sämsta. Jättesmala trappor ner där det ska samsas personer från två överfulla tunnelbanor, samtidigt som det från andra hållet kommer en hel otäck sörja människor från saltsjöbanan och alla bussar från Nacka och Värmdö. Det blir ett jävla kaos helt enkelt.

Och inte nog med det. När det är så många människor och alla är stressade, då släpper samtliga pendlare all tänkbar form av gott uppförande och artighet. "Att släppa fram någon annan genom spärrarna? Hellre dör jag." är sådant jag får höra varje morgon. Det blir inte bättre av de personer som inte klarar tempot och väntar på sin tur och då istället står ivägen på illa vald plats, gärna i något dörrhål eller så. 

Jag hatar det. Men jag tycker också synd om de stackare som jobbar i spärrarna där nere, tänk att hela dagarna få se så många hatfyllda människor. Man blir nog påverkad kan jag tro.

Det finns en bra sak med Slussen dock. En bra sak i det dåliga. Tunnelbanorna är ju alltid överfulla rusningstid som ni säkert känner till. Om jag till äventyrs skulle få för mig att åka från Gamla Stan hem så skulle jag ofta inte komma med tuben. Ingen kliver av i Gamla Stan men flera kliver på. I Slussen däremot så kliver det av massvis med folk, och har man bara tillräckligt vassa armhålor så kommer man alltid med. Dessutom så går tunnelbanorna söderut nästan en gång i minuten eftersom det har packat ihop sig genom stan.

Jag skulle tycka mycket bättre om tunnelbanan om jag var den enda passageraren, då skulle jag inte vara lite ilsk. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0