Hej Rut

Jag bryr mig inte i stort om rut-avdraget. Jag bryr mig mer om de oerhört puckade inläggen i debatten med mycket smutsig retorik. Senast förfasar sig aftonbladet över att höga socialdemokrater faktiskt använt sig av ett bidrag som finns, trots att Mona tycker att det borde försvinna. Det är lika puckat som att säga att man inte borde utnyttja barnbidraget om någon i ens parti tycker att det borde försvinna.

Det som jag skulle vilja fråga mig istället är: använde dessa socialdemokrater hushållsnära tjänster innan avdraget fanns? (svartjobb räknas icke, även om det skulle vara intressant att veta också). Kommer dom vara villiga att betala för hushållsnära tjäster om avdraget försvinner och det genast blir mycket dyrare?

Jag skulle gärna se att man sänkte skatten på tjänster generellt, det blir liksom lite skevt när staten via skatter ska reglera vilja tjänster vi ska konsumera.

Sista frågan: varför rädda 3500 jobb på SAAB med skattebetalarnas pengar, men kasta ut 5500 (mycket osäker siffra, det har varit många olika bud) andra personer? Jag förstår inte logiken i det. Inte minst eftersom det enligt aftonbladet är ett mycket invandrardominerat yrke, hela 80% är personer med invandrarbakgrund. Det är tyvärr så att det är en grupp som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden, och jag tror det skulle vara mycket olyckligt att slänga ut dom igen.

Om man säger att det är "de rika" som har råd med hushållsnära tjänster så kan man lite stillsamt undra vilka som har råd med nya saab-bilar?

Några saker till: de som använder RUT-avdraget är i princp 50% höginkomsttagare, och 50% andra. Visst, höginkomsttagarna är färre och använder mer RUT än andra per capita. Jag misstänker dock att dom köper mer bilar per capita, äter dyrare mat per capita osv. Inget konstigt med det. Om man skulle ta bort avdraget skulle förvisso höginkomsttagarna säkert ha råd med hushållsnära tjänster ändå, och det kanske skulle minska bara lite. Däremot så tror jag det inte är särskilt många andra som kommer att ha råd med det.

Nuff said för nu.

Hejdå

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0